سونی به خاطر پیش نصب ویندوز روی لپ تاپ مورد شکایت قرار گرفت.به طور معمول زمانی که مشتریان اقدام به خرید یک لپ تاپ سونی یا سیستم رو میزی میکنند،  یک سیستم عامل از قبل نصب شده نیز بر روی این دستگاه ها عرضه میشود.

هزینه ی این نرم افزار در تگ قیمت محصول مشخص شده است به این معنا که هزینه ی این سیستم عامل نیز از مشتریان گرفته میشود مگر اینکه سیستم عامل دیگری توسط مشتری انتخاب شود. ولی شرایطی شکل گرفت که یکی از شهروندان فرانسوی اقدام به شکایت از شرکت سونی به خاطر فروش لپ تاپی همراه با یک ویندوز که اصلا مد نظر کاربر نبوده است نموده است (  ویندوز ویستا).

در گزارشی که از سوی نمایندگی رسمی سونی منتشر شده است، تعمیر لپ تاپ خاموش سونی وایو این شهروند در سال 2008 میلادی اقدام به خرید لپ تاپی مجهز به ویندوز ویستا از سونی نمود. با توجه به اینکه این مشتری نیازی به  این ویندوز نداشته  است، از سونی درخواست کرده تا هزینه ی مابه التفاوت آن برگردانده شود. ولی سونی از این عمل سر باز زده که این امر منجر به شکایت رسمی از سونی گردید.

 

این شهروند خاطر نشان کرده است که نیت سونی در پیش نصب این سیستم عامل، اهدافی تجاری و غیر منصفانه داشته به طوری که 505 دلار هزینه ی اضافی به خاطر این سیستم عامل از وی دریافت شده است. همچنین مسئله ای که دادگاه را به خود معطوف داشته است این بوده که حتی هزینه ی این سیستم عامل چیزی بیش از هزینه ی رایج آن در بازار از مشتری دریافت شده است.

به گزارش نمایندگی رسمی لپتاپ سونی البته این دادگاه عنوان نموده که فروش دستگاهی با یک نرم افزار از قبل نصب شده را نمیتوان یک فعالیت تجاری غیر منصفانه دانست. به نقل از این دادگاه، این  مشتری اقدام به دریافت یک کپی از این سیستم عامل در زمان خرید لپ تاپ سونی نموده است ولی خاطر نشان شده است که هیچ گزینه ی دیگری مبنی بر انتخاب مدل دیگری از این لپ تاپ که فاقد سیستم عامل باشد پیش روی این مشتری قرار نگرفته است.

با توجه به اینکه شرکت های فروش لپ تاپ ها اقدام به مشخص کردن قیمت هر کدام از مؤلفه های هر دستگاه نکنند، تصمیم بر آن شد که حق با سونی بوده و مشتری باید در زمان خرید به مؤلفه های استفاده شده در دستگاه توجه میکرد. در نتیجه در نهایت رأی نهایی به نفع سونی منتشر گردید.