شرکت سونی در سه شنبه ی این هفته اعلام کرد که قصد داشته تا خط تولید سیستم های کامپیوتری خود را به یک شرکت سرمایه گذاری ژاپنی بفروشد بدین معنا که دیگر برند Vaio را در بازار های بیرون از ژاپن شاهد نخواهیم بود.

این شرکت سرمایه گذاری مستقر در ژاپن، قصد بکار گیری برند Vaio را تحت یک شرکت تازه تأسیس داشته و قصد دارد تا با این برند اقدام به فروش سیستم های کامپیوتری فقط در ژاپن بنماید.

به گزارش “نمایندگی سونی” برند vaio در سال 1996 میلادی از سوی سونی معرفی گردید قرار است تا از بسیاری از بازار های فروش سیستم های کامپیوتری ناپدید شود ( حداقل برای یک مدت زمان کوتاه) چرا که سونی قصد داشته تا بر روی فروش pc های سازمانی در ژاپن متمرکز گردد. صرف نظر از اینکه سونی به تولید محصولاتی با برند vaio ادامه خواهد داد یا نه، اینطور نیست که این برند برای همیشه از بازار سیستم های کامپیوتری خداحافظی کند.

اگرچه سونی تحت این برند در حال فروش سیستم های کامپیوتری میباشد ولی به تولید تبلت های خود ادامه خواهد داد و بیشتر تمرکز خود را بر روی دستگاه های موبایلی مخصوصا اسمارت فون ها قرار میدهد.

البته سونی هنوز قیمت فروش این برند را مشخص نکرده است ولی گفته ها حاکی از این بوده که قیمت آن بین 40 تا 50 بیلیون ین ژاپن متغیر خواهد بود. شرکت سونی سهمی 5 درصدی از این برند را حفظ خواهد کرد.

شرکت سونی پس از بهار سال  2014 میلادی خط تولید سیستم های کامپیوتری خود را متوقف نمود و حدود 250 تا 300 کارمند این بخش شامل کارمندان بخش تولید تلویزیون، دوربین و کامپیوتر ها به استخدام شرکت جدید در آمدند.

زمانی تصمیم بر فروش برند vaio گرفته شد که گزارش های مالی سونی در ماه اکتبر-دسامبر نشان از زیان 12.6 بیلیون ین برای بازار سیستم های موبایلی و ارتباطی دارد.

همچنین سونی اعلام نمود که  قصد دارد تا بر روی بازار سیستم های تلویزیونی نیز متمرکز گردد. آقای کازو هیاری نایب رئیس Cep و رئیس سونی اعلام نمود که انتظار ها حاکی از آن است که بخش بازار فناوری های 4k با رشد همراه باشد. با تقسیم و سازمان دهی به بخش تولید محصولات تلویزیونی، سرعت مدیریت آن افزایش پیدا کرده و به شکلی سریع تر میتوان به تقاضای بازار پاسخ داد.

آقای هیاری افزود که تولید اسمارت فون ها به عنوان یکی از بازوهای سونی و همچنین بخش سرگرمی مانند کنسول پلی استیشن سونی اقدام به اتخاذ تدابیری برای سازمان دهی بخش های تولید کننده ی آن در جهت بهبود تولید و فروش این محصولات نموده است.

این واحد ها ممکن است به صورت مستقل به تولید محصولات بپردازند ولی مدیریت آنها تحت سونی خواهد بود.

کارشناسان “نمایندگی سونی وایو” معتقدند حدود 5 هزار شغل به خاطر این تغییر و تحول در ساختار بخش های تولیدی سونی از دست خواهد رفت. شرکت سونی در انتهای ماه مارس 2015 میلادی باعث از دست رفتن 1500 موقعیت شغلی در ژاپن و 3500 موقعیت شغلی در بیرون از ژاپن گردیده بود.

به نقل از آقای هیاری، هدف من رسیدن به تحول در حوزه ی کسب و کار های الکترونیکی و رشد و ارتقای گروه سونی میباشد.

یامون تون یعی از تحلیلگران خاطر نشان کرده است که این برنامه ی سونی برای احیا و سازماندهی بخش های خود چیزی بیش از انتظار هایی است که از این شرکت میرفت. هدف کلیدی سونی باید ایجاد موازنه در بخش های تولیدی خود برای کاهش هزینه ها و زیان و ارائه ی محصولات و بدست آوردن مجدد اعتماد مشتری میباشد.