به گزارش نمایندگی رسمی سونی وایو در ایران شایعاتی مبتنی بر فروش بخش تولید محصولات کامپیوتری سونی ( تحت برند VAIO) به شرکت لنوو و یا ایجاد یک شرکت مختص به تولید محصولات کامپیوتری توسط این شرکت وجود دارد

در دو گزارشی که در سه شنبه ی این هفته منتشر گردید آمده است که شرکت سونی قصد فروش دپارتمان تولید  سیستم های کامپیوتری خود را دارد. به نقل از منبع خبری Nikkei، سونی در حال گفتگو با شرکای سرمایه گذار صنعتی ژاپنی خود در خصوص  بوده و این در حالی است که منبع خبری رویترز خاطر نشان کرده است که سونی قصد دارد این دپارتمان را به شرکت لنوو واگذار نماید. ولی منابع رسمی سونی اعلام کرده اند که این شرکت در حال ارزیابی احتمالات مختلف برای فروش خط تولید VAIO میباشد.

نمایندگی رسمی سونی اعلام کرده است که در انتهای این هفته،گفتمان جدیدی در بین شرکای صنعتی ژاپن و سونی صورت خواهد گرفت تا به بررسی مسئله ی ایجاد یک شرکت جدیدی که خط تولید VAIO را خریداری کند بپردازند. این شرکت نه تنها به فروش دستگاه های VAIO ادامه خواهد داد، بلکه سرویس های پس از فروش را نیز مدیریت خواهد کرد. تخمین ها بر آن است که قیمت فروش برابر با 391 میلیون دلار تا 489 دلار متغیر میباشد.

همچنین به گفته ی این منابع، سونی قصد دارد تا سهم کوچکی نیز در این شرکت داشته باشد تا بتواند   باعث تسهیل فرآیند انتقال محصولات شود. ضمنا سونی قصد داشته تا مبنای نام تجاری خود را در بازار های دور دستی که برند VAIO در آن بسیار رایج است حفظ نماید  سایر کشور ها نیز دیگر نامی از دستگاه های VAIO در کشورشان نخواهند شنید.

کارشناسان نمایندگی sony معتقدند در صورتی که سونی در این گام موفق عمل نماید،  بخش  اعظمی از کارکنان این شرکت بالغ بر 1000  نفر به شرکت جدید منتقل خواهند شد و مابقی کارکنان نیز  به دپارتمان های دیگر داخل شرکت سونی منتقل میشوند. در حال حاضر، تمامی نهاد های درگیر در فرآیند فروش دپارتمان تولید سیستم های کامپیوتری سونی  در حال بررسی این موضوع میباشند که آیا  محل تولید تجهیزات کامپیوتری سونی که در استان ناگانو قرار دارد، باید به کار خود در خصوص مدیریت تولید و تحقیق و توسعه در این شرکت جدید ادامه دهد یا خیر.

به نقل از رویترز، سونی در حال تلاش برای فروش دپارتمان تولید سیستم های کامپیوتری خود به لنوو میباشد. این شرکت چینی در یک گزارش رسمی این خبر را تکذیب کرده و سونی نیز خاطر نشان کرده است که این گزارش، گزارشی اشتباه بیش نیست.

دقیقا در ماه قبل بود که لنوو خبری را در خصوص خرید دپارتمان تولید سرور های شرکت IBM به قیمت 2.3 میلیارد دلار منتشر نمود. به دنبال آن، این شرکت در هفته ی بعد اعلام کرد که قصد خرید دپارتمان تولید هندست های شرکت موتورولا را دارد. به آسانی  میتوان فرض کرد که صحت در خصوص خرید واحد VAIO شرکت سونی شایعه ای بیش نیست  و تنها جنبه ی تبلیغاتی دارد.  مجدد به نقل از منبع خبری رویترز، لنوو حدود 80 درصد از سهم فروش محصولات کامپیوتری اش به خودش اختصاص دارد. اگرچه در حوزه ی موبایل، این شرکت به دلیل عدم وجود یک شبکه ی توزیع محصولات اسمارت فونی خود، این شرکت با چالش و سختی های زیادی پیش رو میباشد.

با این همه تفاسیر، تکلیف مشتریان VAIO چه خواهد بود؟  بسته به اینکه چه مسیری توسط سونی برگزیده شود، وضعیت مشتریان نیز متغیر خواهد بود. در صورتی که سونی قصد حفظ سهمی از مالکیت خود را در دپارتمان VAIO داشته باشد، مشتریان میتوانند همان سطح پشتیبانی فنی قبلی را دریافت نمایند و شاهد همان کیفیت و نوآوری در محصولات مطرح برند VAIO سونی خواهند بود.

صرف نظر از اینکه سونی تصمیم نهایی خود را برای فروش این دپارتمان حتی به لنوو را بگیرد، طرفداران VAIO  نیازی به نگرانی در خصوص قطع ارتباط آنها  با این دپارتمان نباید داشته باشند