شرکت وایو (Vaio) (مخفف سازماندهی هوشمند صوتی بصری) که مقر اصلی آن در آزومینو و ناگانوی ژاپن است، تولید کننده ی کامپیوترهای شخصی است. وایو در اصل یکی از برندهای شرکت سونی است که در سال 1996 پایه گذاری شده است. سونی در فوریه ی 2104 سهام PC خود را به شرکای تجاریِ ژاپنی خود فروخت تا بتواند تمرکز بیشتری بر روی تولید دستگاه های سیار داشته باشد. در کمپانی مستقل و جدیدی که راه اندازی شده و کارش فروش کامپیوتر در ایالات متحده، ژاپن و برزیل است، سونی سهم بسیار کمی دارد. هنوز هم در برند و لوگوی وایو از علامت تجاری سونی استفاده می شود. در حال حاضر در امریکا محصولات وایو توسط شرکت Trans Cosmos America به فروش می رسند.

ریشه یابی کلمه

به گزارش نمایندگی سونی وایو در ایران در اصل کلمه ی Vaio مخفف عبارت Video Audio Integrated Operation (عملیات ادغام ویدئو و صدا) است و در سال 2008 به خاطر دهمین سالگرد تاسیس این کمپانی، عبارت فوق به عبارت Visual Audio Intelligent Organizer (سازماندهی هوشمند صوت و تصویر) تغییر کرد. مفهوم لوگو توسط Teiyu Goto سرپرست طراحی محصول از مرکز طرح های خلاقانه ی توکیو طراحی شده است. او مفاهیم و معانی زیادی را به لوگو و مخفف مورد نظر اضافه کرده است: تلفظ آن شبیه به “bio” است که نماد زندگی و تکامل آینده ی محصول می باشد. همچنین تلفظ آن به “violet” نزدیک است و به همین دلیل اغلب اوایل محصولات vaio یا کاملا بنفش بودند و یا شامل قطعات بنفش می شدند. علاوه بر این در لوگوی آن “VA” مانند موج سینوسی و “IO” مانند ارقام دودوییِ 1 و 0 است که ترکیب این دو نشان دهنده ی ادغام سیگنال های آنالوگ و دیجیتال است. وقتی دکمه های V-A-I-O بر روی تلفن را پشت سر هم فشار می دهیم صدایی شبیه به Vaio تولید می شود.

تاریخچه

اگرچه سونی در دهه ی 1980 کامپیوترهایی را منحصرا برای بازار ژاپن ساخته بود، اما تقریبا در اوایل دهه ی 1990 از این تجارت کناره گیری کرد. در سال 1996 سونی با تولید سیستم های رومیزیِ PCV تحت برند Vaio، مجددا وارد بازار جهانیِ کامپیوتر شد. مدل PCV-90 با یک رابط گرافیکی سه بعدی طراحی شد که برای کاربران تازگی و جذابیت داشت. اولین نسل از کامپیوترهای لپتاپ Vaio در سال 1997 تولید شد. مدل آن PCG-505 بود، 2000 دلار امریکا قیمت داشت و به صورت بسیار نازک طراحی شد. بدنه ی منیزیومیِ آن چهار تکه بود.

جدیدترین طرح های Vaio در شرایطی منتشر شدند که فروش PC ها کم شده بود و این طرح ها شامل مدل هایی با نوآوری هایی مثل استندهای مغناطیسی و Vaio Tap بودند که با صفحه کلیدهایی کاملا مجزا طراحی شده بودند. آخرین مدل ها مجهز به سیستم های عامل های ویندوز 10 بودند.

در 16 اکتبر 2015 Vaio توافق کرد که با همکاری یک تولید کننده ی محلی به نام Positivo Informática محصولاتش را در برزیل معرفی کند.